Nieuwe impuls voor populaire ASX

De Mitsubishi ASX, na de Outlander en L200 het derde bestverkochte model van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wereldwijd, speelt een sleutelrol in de toekomststrategie van het merk.

Dankzij het aanhoudende succes heeft MMC besloten om de Mitsubishi ASX na een carrière van negen jaar te voorzien van een grondige update die veel verder gaat dan gebruikelijk in de auto-industrie. Zo is de vernieuwde Mitsubishi ASX voorzien van:

• Een volledig nieuwe voorzijde met het kenmerkende Dynamic Shield-frontdesign.
  • Nieuwe inzetstukken voor de voor- en achterbumper.
  • Nieuw ontworpen koplampen en achterlichten met led-verlichting.
  • Nieuwe carrosseriekleuren, accenten en wielen.
  • Vernieuwd dashboard met groter, 8-inch beeldscherm.
  • Smartphone-link Display Audio (SDA) met nieuwe functionaliteiten.
  • Verbeterde aandrijflijn met een 2,0-liter benzinemotor (110 kW (150 pk) bij 6.000 tpm en 195 Nm bij 4.200 tpm) en INVECS III CVT-transmissie met 6-traps sportmodus.
  • Elektronisch aangestuurde 4WD (in Nederland alleen leverbaar met 2WD).

De Europese marktintroductie van de nieuwe Mitsubishi ASX start in september 2019*.

2009 - De compacte SUV van Mitsubishi Motors

Met de lancering van de ASX in 2009 (voorjaar 2010 in Europa) maakte het merk zijn beproefde 4WD- en SUV-expertise bereikbaar voor een breder publiek. Het model werd gepositioneerd onder de middelgrote Outlander in een tijd toen het compacte SUV-segment nog in de kinderschoenen stond.

Als een van de pioniers in deze klasse werd de ASX ontwikkeld op basis van het veelzijdige ‘Project Global’ platform van Mitsubishi Motors. De productieversie van de positief ontvangen Concept-cX werd uiteindelijk onthuld op de autoshow van Frankfurt in 2007.

De ASX kende een vliegende start in Europa, waar die met 25% van de wereldwijde afzet uitgroeide tot de bestverkochte Mitsubishi voor meerdere jaren achtereen, met een marktaandeel van ruim 30%.

Verkoop ASX in Europa**
(MME-data)

Aandeel binnen totale verkoop MME**

17,7%

35,5%

35,8%

28,1%

30,5%

30,2%

26,2%

28,9%

19,6%

2019 (t/m 30 apr)

Totaal

27,1%

Met 1,36 miljoen verkochte exemplaren (tot maart 2019, data volgens MMC), is de ASX succesvol in meer dan 90 markten:

• Europa:                                               343.241 gecumuleerde verkoop
  • Noord-Amerika:                                312.229 gecumuleerde verkoop
  • China:                                                 260.481 gecumuleerde verkoop
  • Rusland/Oekraïne/Kazachstan:      116.333 gecumuleerde verkoop
  • Australië:                                           110.161 gecumuleerde verkoop
  • Japan:                                                 36.339 gecumuleerde verkoop
  • Andere markten:                               182.212 gecumuleerde verkoop

Vandaag de dag is de Mitsubishi ASX gepositioneerd als ‘instap-SUV’ onder de coupé-achtige Eclipse Cross en de Outlander (PHEV), het vlaggenschip van Mitsubishi Motors. De typeaanduiding ASX staat onverminderd garant voor een stijlvolle, compacte SUV met een hoge mate van praktische bruikbaarheid voor avontuurlijke klanten in Europa.

2020 - Dynamisch Shield

Een van de succesfactoren van de Mitsubishi ASX is dat het model om de drie jaar werd opgefrist om bij te blijven op het gebied van markttrends en de evolutie van het Mitsubishi-design. Zo ook in 2013, toen het scherpe ontwerp van de zogenoemde ‘Jet Fighter’-grille iets werd afgezwakt en in 2016 toen de nieuwste versie van het Dynamic Shield-familiegezicht geïntroduceerd werd.

En 2019, l’ASX (modèle 2020) intègre complètement le concept Dynamic Shield avec un In 2019 wordt de nieuwe ASX (modeljaar 2020) gekenmerkt door de nieuwste generatie van het Dynamic Shield-frontdesign met een nieuw ontworpen voorzijde met volledig nieuw plaatwerk vóór de vooruit – een grote investering in het productieproces waarmee het belang van de ASX benadrukt wordt.

In lijn met het ontwerpthema ‘Robust & Ingenious’ oogt de vernieuwde ASX robuuster en avontuurlijker dat past bij de 80-jarige 4WD-geschiedenis van Mitsubishi Motors.

• Voorzijde

Het nieuwe Dynamic Shield-frontdesign versterkt de visuele breedte van de ASX en omvat een hoger geplaatste motorkap, wielkasten met een iets hoekiger ontwerp en geprononceerde horizontale en verticale details.

De nieuwe voorbumper bevat verchroomde ‘beschermschilden’, terwijl de skidplate in combinatie met het horizontale en verticale lijnenspel, de inkepingen en luchtinlaten voor een extra robuuste uitstraling zorgt.

De rechthoekige lichtunits met richtingaanwijzers en led-mistlampen die onder de led-koplampen zijn gemonteerd, zijn op de uiterste hoeken van voorbumper geplaatst en versterken eveneens de krachtige houding van de ASX.

• Achterzijde

Ook aan de achterzijde versterkt het ontwerp de visuele breedte, waar het nieuwe ontwerp van de led-achterlichten (met uitzondering van richtingaanwijzers) direct in het oog springt.

Tevens zorgt de achterbumper, skidplate en inzetstukken aan weerszijde voor dezelfde robuustheid als aan de voorzijde.

Verder wordt de aantrekkingskracht van de Mitsubishi ASX versterkt door nieuwe carrosseriekleuren* (Red Diamond en Oak Brown), nieuwe accenten* (sierdelen op de voorschermen) en nieuwe ontworpen 18-inch lichtmetalen wielen.

2020 - Interieur

Evenals het exterieurdesign maakt ook het interieur van de Mitsubishi ASX een evolutie door, met de focus op verfijning, verbeterde stoffen en bekleding, geoptimaliseerde ergonomie, nieuw ontworpen bedieningselementen en sportievere, zwarte hemelbekleding.

Het kwaliteitsgevoel in het interieur is ook te danken aan subtiele verbeteringen zoals de metaallook afwerking bij de middenconsole en de zacht aanvoelende kniestukken aan de zijkanten van de console.

2020 – Verbeterde Smartphone Display Audio Link

Het infotainmentsysteem Smartphone-link Display Audio (SDA) is verder verbeterd:

• De grootte van het beeldscherm is vergroot van 7 naar 8 inch.
  • Video’s op een usb-stick kunnen via het SDA-systeem afgespeeld worden***.
  • Het systeem functioneert al bij ingeschakelde accessoirestand van het contactslot (ACC).
  • De connectiviteit is verhoogd naar niveau 2 (gebruik van voertuiggegevens, alleen lezen).
  • Nieuwe app gebruikt de informatie van de snelheidsmeter, kilometerteller, waarschuwingslampen en andere voorzieningen om het rijbereik te controleren en navigatie-aanwijzingen te bieden naar het dichtstbijzijnde pompstation.
  • De app biedt ook richtlijnen voor optimale onderhoudsintervallen.
  • Navigatie wordt verzorgd door TomTom. Real-time verkeersinformatie wordt geactiveerd via de internetverbinding van een gekoppelde smartphone.

2020 – Verhoogd koppel – Meer kracht

Om de motorisering beter af te stemmen op de persoonlijkheid van de vernieuwde ASX is de
1,6-liter benzinemotor vervangen door de 2,0-liter benzinemotor die ook beschikbaar is in de Mitsubishi Outlander.

• De overstap van dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) naar een compactere opstelling met een enkele bovenliggende nokkenas (SOHC) verlaagt – in verhouding – het gewicht.
  • De 2,0-liter SOHC MIVEC-benzinemotor is voorzien van continu variabele kleptiming (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system) om pompverliezen te verminderen en het brandstofverbruik te verlagen.
  • Ten opzichte van de vorige 1.6-motor levert de 2.0-motor een hoger vermogen en koppel, evenals een hoger trekgewicht.

Vermogen

Koppel

Trekgewicht

Vorige 1.6 DOHC

115 pk

@ 6.000 tpm

154 Nm

@ 4.000 tpm

1.200 kg

Nieuwe 2.0 SOHC

150 pk

@ 6.000 tpm

195 Nm

@ 4.200 tpm

1.300 kg

Vergelijkbaar met de transmissie in de Eclipse Cross bevat de INVECS III CVT-transmissie in de vernieuwde ASX een handmatige bediening in de sportmodus. Met de zes ‘voorgeprogrammeerde versnellingen’ biedt de sportmodus een ‘close ratio’ schakelgedrag om het potentieel van de motor optimaal te benutten.

De CVT-transmissie maakt gebruik van een nieuw ‘Step-up’ schakelsysteem om het gevoel van aarzeling te verminderen, dat gebruikelijk is bij CVT’s. De slimme technologie versterkt het gevoel van een krachtige acceleratie door subtiele veranderingen in toerental, waardoor het lijkt alsof de CVT schakelt als een conventionele automaat.

De meerwaarde van de CVT komt ook tot uiting dankzij de snellere tussenacceleratie ten opzichte van de handgeschakelde ASX (die niet in NL geleverd wordt), bijvoorbeeld tijdens inhalen, wat in het dagelijkse verkeer zowel prettiger als veiliger en comfortabeler kan worden ervaren.

Topsnelheid

0 – 100 km/u

120 – 140 km/u

Vorige 1.6 DOHC

(M/T 2WD)

183 km/u

12,2 sec

17,0 sec

Nieuwe 2.0 SOHC

(M/T 2WD)

190 km/u

10,2 sec

13,7 sec

2020 – Actieve veiligheid

Behalve de bestaande systemen zoals Forward Collision Mitigation (FCM*), Lane Departure Warning (LDW*) en Hill Start Assist* wordt de vernieuwde ASX ook leverbaar met het veiligheidssysteem Miss-acceleration Mitigation System (RMS*), dat een aanrijding met een obstakel vóór de auto helpt voorkomen.

Het RSM functioneert:

• Bij snelheden tot 10 km/u
  • Als obstakels binnen 4 meter voor de auto gedetecteerd worden
  • Als het gaspedaal abrupt en te diep ingeduwd wordt
  • Als de bestuurder niet stuurt om het obstakel te ontwijken

* Beschikbaarheid afhankelijk van markt en uitvoering.

** 32 markten (exclusief Rusland en Oekraïne).

*** Alleen als het voertuig stilstaat.

***** Sinds de PX33 4x4 torpedo de 1936.

Mitsubishi ASX-MY20-NL.pdf

PDF - 6.7 Mb