New Gen Space Star

Hippe stadswagen

Zes jaar na zijn Europese debuut - en na de verkoop van 653.065 stuks in meer dan 90 landen wereldwijd (maart 2012 tot september 2019), waarvan 205.264 in Europa - krijgt de efficiënte Space Star van MMC een belangrijke facelift om zijn design en intrinsieke kwaliteiten aan te scherpen en zo een cool maar rationeel alternatief te bieden voor Europese klanten met J-betrouwbaarheid en bijbehorende nieuwe ADAS-systemen.

De Space Star 2020 werd op 28 november 2019 gelanceerd op het autosalon van Bangkok en zal in januari 2020 in Europese première gaan op de autosalons van Brussel en Wenen, waarna hij in de hele MME33-regio in de toonzaal zal staan.

Tussen januari en september 2019 was de Space Star de bestseller van MMC in Europa (MME-zone) met 33.630 verkochte stuks, of 22,8% van het totale volume in MME.

Belangrijkste blikvangers voor deze New Gen Space Star zijn onder meer:

• Nieuw design van voor- en achterkant
  • Interieurafwerking van betere kwaliteit – uitrusting en bekleding
  • Nieuwe ADAS-systemen
  • Zuiniger brandstofverbruik

Global Small

Als vrucht van het ambitieuze “Global Small”-project dat in 2009 door MMC werd opgestart, is de Space Star een uniek product, in die zin dat hij werd ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van een specifieke groep van klanten van over de hele wereld.

Waar ze zich ook bevinden, in ontwikkelde of opkomende markten, willen ze dezelfde combinatie van ruimte, laag brandstofverbruik/lage uitstoot en matige bedrijfskosten, zonder de voor de hand liggende technische beperkingen van zogenaamde goedkopere producten.

Om dit te bereiken lanceerde MMC "Global Small", een omvangrijk project dat geavanceerde technologieën (doorgedreven aerodynamica, doordachte gewichtsverlaging, een gunstige verhouding tussen binnen- en buitenafmetingen, ultra-efficiënte aandrijflijnen enz.) toepast om aan deze wensen van klanten wereldwijd te beantwoorden, samen met volledig nieuwe productievestigingen.

Het project "Global Small” omvatte een volkomen nieuwe architectuur voor compacte wagens, twee verschillende wagens (de 5-deurs Space Star hatchback en de 4-deurs Attrage berline – niet verkrijgbaar in België), een gloednieuwe motorenreeks en een nieuwe fabriek in Thailand (de derde van MMC in het land, sindsdien uitgebreid met een andere in de Filippijnen).

Sinds de eerste lancering in maart 2012 vertegenwoordigde het verkoopvolume van de Space Star 653.065 stuks (op een Global Small-totaal van 932.301), als volgt verdeeld:

1. Europa**                                           205.264 stuks
  2. ASEAN                                    196.951 stuks
  3. Noord-Amerika:                                138.836 stuks
  4. Japan:                                    49.269 stuks
  5. Australië & Nieuw-Zeeland: 30.005 stuks
  6. Latijns-Amerika:                               18.823 stuks
  7. Midden-Oosten & Afrika:                 13.873 stuks
  8. Noord-Azië:                                44 stuks

Tegelijkertijd leverde de Attrage MMC nog eens een verkoop op van 279.236 stuks binnen "Global Small".

Tussen januari en oktober 2019 werden 33.630 Space Stars verkocht in Europa (+7%) - Top 5: Duitsland (17.925 stuks of 53% van de totale MME), Italië (3.473 stuks), Frankrijk (2.662 stuks), Nederland (2.416 stuks) en Oostenrijk (1.407 stuks).

Small (maar niet zo small...) in Europa

De segmenten van compacte wagens (A- voor 1.027.000 stuks / B- voor 3.011.000 stuks - bron: JATO EU12 cijfers voor 2018) zijn nog steeds de grootste in Europa, maar ze vormen zowel uitdagingen als kansen voor de meeste OEM's.

• Uitdagingen:
  • Eisen voor steeds strengere voorschriften die het gewicht en de kosten doen stijgen bij beperkte marges.
  • Concurrentie met goedkope aanbiedingen bij een krapper beschikbaar inkomen in de regio
  • Intensieve concurrentie met invloed op de verhouding tussen volume en rendabiliteit
  • Toch noodzaak van grootschalige productieactiviteiten
  • Kansen:
  • Volwassen modellen die de EU-klanten ruimte, comfort, veiligheid en een uitrusting bieden die eerder enkel beschikbaar was bij duurdere wagens uit het C-segment.
  • Mogelijke uitbreiding van het klantenbestand naar gezinnen met meerdere wagens (bron ACEA 2016 / 2 wagens per gezin):
    • Oostenrijk:                                  21%
    • België:                                          24%
    • Frankrijk:                         30,3%
    • Nederland:                                   18,8%
    • enz.
  • Mogelijkheid om gemiddeld brandstofverbruik en uitstoot van het bedrijf te verlagen

In dit verband heeft het project Global Small van MMC, gebaseerd op J-technologie met hoge efficiëntie/kwaliteit, door zijn aard een zeer positieve weerklank gevonden in Europa - de grootste van alle wereldmarkten voor de Space Star tot nu toe (31,4% van het totaal):

• Royale interieurruimte zoals in B-segment
  • Betaalbare aankoopprijs zoals in A-segment
  • Rijcomfort
  • Uitgebreide uitrusting
  • Lage gebruikskosten
  • Japanse kwaliteit & betrouwbaarheid

Het stijgende succes van de Space Star op traditionele markten voor compacte wagens, zoals Frankrijk en Italië (resp. +113% - bron Dataneo en +76,6% - bron UNRAE) tussen CY18 en CY19 (9 maanden) lijkt deze productstrategie nog verder te rechtvaardigen.

Bovendien ondersteunen de technische kwaliteiten van de Space Star het lage emissieniveau van Mitsubishi Motors in een CAFE-context, naast de plug-inhybride Outlander PHEV, een wereldwijde bestseller (42,5% van de totale omzet van MME in de 9 maanden van de verkoop in CY19 - gecombineerd volume).

De Geometrie van Cool

Terwijl de kwaliteiten van de Space Star zoals een zuinig brandstofverbruik/lage CO2-emissie, een grote interieurruimte met beperkte buitenafmetingen en matige bedrijfskosten behouden blijven, hield MMC ook nauwgezet rekening met feedback van de markt.

Voortbouwend op het succes van de aanzienlijk verbeterde versie van MY16 (+ 12% tussen CY16 en CY17 en vervolgens + 15% van CY17 tot CY18 in Europa), grotendeels dankzij het opgefriste design, besloot Mitsubishi Motors de vernieuwing voort te zetten, dit keer met de introductie van de visuele identiteit van Dynamic Shield.

Het frontdesign "Dynamic Shield", dat in 2014 voor het eerst als concept werd geïntroduceerd, is sindsdien op alle modellen van MMC toegepast, zowel personenwagens, ‘kei-cars’, SUV's, MPV's als pick-ups, wat de facto zijn relevantie en veelzijdigheid bewijst.

In navolging van hetzelfde idee dat voor de MY20 ASX en de MY20 L200 is ontwikkeld, werd de hele voorkant van de wagen voor de voorruit (motorkap, spatborden, bumper, radiatorrooster, verlichtingssysteem – LED afhankelijk van markt en model) volledig nieuw ontworpen volgens Dynamic Shield, dat een indruk van beweging, bescherming en vakmanschap creëert.

Deze volledige facelift vergde een aanzienlijke inspanning op het gebied van investeringen en productie en maakt van de Space Star een slanke en dynamisch ogende compacte wagen met een assertievere houding op de weg, maar met behoud van zijn wendbare afmetingen (slechts + 5 cm tot in totaal 3.845 mm).

Achteraan is de nieuwe bumper breder en scherper, zodat de wagen er met vernieuwde proporties lager en breder uitziet, wat nog wordt benadrukt door het nieuwe design van de nieuwe L-vormige achterlichten (LED).

Dit algemene effect wordt nog versterkt door de lange dakspoiler met geïntegreerd hoog gemonteerd remlicht, die ook bijdraagt tot de uitstekende aerodynamische eigenschappen (Cx van 0,27).

Dit stralende nieuwe karakter wordt nog meer in de verf gezet door twee nieuwe koetswerkkleuren: Sand Yellow metallic en White Diamond.

Bij deze laatste koetswerkkleur wordt gebruikgemaakt van het nieuwe en zeer uitvoerige meerlaagse/multi-backing proces dat in 2017 voor het eerst werd geïntroduceerd bij de Eclipse Cross (in rood) en vervolgens in 2019 bij de L200 (in wit).

Tot slot heeft MMC Design een uitgebreide reeks originele accessoires gecreëerd die passen bij de meer uitgesproken persoonlijkheid van de wagen, zoals:

• Koolstofpatroon onder de radiatorbies, met herhaling van het rode streepmotief van het bovenste rooster vooraan
  • Voorschort in koetswerkkleur
  • Zijschorten in koetswerkkleur (met accent in koolstofpatroon & rode streep)
  • Achterschort in koetswerkkleur (met accent in koolstofpatroon & rode streep)
  • Zwart afgewerkte 15" lichtmetalen velgen

Fijner interieur

Deze vernieuwing door de uitgebreide uiterlijke restyling werd ook tot in het interieur doorgetrokken – als antwoord op de feedback van de Europese klanten, zoals:

• Nieuwe bekleding (verkrijgbaar in zwart of grijs):
    • Standaardcombinatie van stof met geometrisch patroon (midden) en brei-effect (zijkanten), met of zonder stiksel, afhankelijk van het afwerkingsniveau.
    • Optionele combinatie van stof met grafisch patroon (midden) en kunstleder (zijkanten) met stiksels en biezen.
  • Nieuwe deurbekleding met stoffen inzet, met stof beklede armsteun en accenten in koolstofpatroon
  • Nieuwe indeling van schakelaars en opbergruimte onder instrumentenbord
  • Nieuwe opklapbare armsteun op de bestuurderszetel (alleen CVT-versie)
  • Nieuwe meters met halfhoog contrast, koolstofpatroon en scherpere markeringen

Veiliger Small

Voor 2020 brengt de New Gen Space Star de veiligheid van grote wagens in het segment van compacte wagens, met Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS) die vaak niet beschikbaar zijn in het A-segment:

• Forward Collision Mitigation (FCM) met voetgangersdetectie
  • Lane Departure Warning (LDW)
  • Automatic High Beam (AHB)
  • Achteruitrijcamera

Efficiëntie eerst

Sinds de marktintroductie in 2012 heeft de Space Star een wagen met een lage milieu-impact, gemeten in zuinig verbruik en CO2-uitstoot, toegankelijk gemaakt voor een breder publiek wereldwijd.

Een andere toepassing van de technische filosofie MMC waarbij efficiëntie vooropstaat, is dit technologiepakket met:

• Volkomen nieuwe “Global Small”-architectuur
  • Uitstekende aerodynamische eigenschappen (Cx. van 0,27)
  • Doorgedreven gewichtsmanagement - structurele optimalisatie en uitgebreid (60%) gebruik van uiterst stevig staal voor de algemene structuur, beter dan de industrienorm van 200/250 MPa, met als resultaat een minimumgewicht van nauwelijks 860 kg (slechts + 15 kg ten opzichte van het huidige model)
  • Rationele afmetingen (3.845 mm nu) met plaats voor vijf personen met een totale beenruimte van 1.651 mm
  • Volkomen nieuwe lichte 3-cilinder benzinemotoren met hoge efficiëntie (1,0 liter / 71 pk / 88 Nm en 1,2 liter / 80 pk / 106 Nm), uitgerust met MIVEC variabele kleptiming van Mitsubishi Motors en een Auto Stop & Go-systeem (afhankelijk van het model).
  • Bovendien worden de efficiënte motoren van de Space Star gekoppeld aan een al even efficiënte, volkomen nieuwe 5-versnellingsbak of INVECS-III CVT. (deze laatste alleen met de 1,2 liter motor)

Voor 2020 hebben de MMC-ingenieurs ook een zeer efficiënte 130A-dynamo en nieuwe overbrengingsverhoudingen voor de 5 M/T-versnellingsbak geïntegreerd.

**”Europa": ARMENIË,  OOSTENRIJK, AZERBEIDZJAN, BELGIË, BULGARIJE, KROATIË, CYPRUS, TSJECHIË, DENEMARKEN, ESTLAND, FINLAND, FRANKRIJK, GEORGIË, DUITSLAND,  GRIEKENLAND, HONGARIJE, IJSLAND, IERLAND, ISRAËL, ITALIË, KAZACHSTAN, LETLAND, LITOUWEN, MACEDONIË, MALTA, NEDERLAND, NOORWEGEN, PALESTINA, POLEN, PORTUGAL, ROEMENIË, RUSLAND, SERVIË, SLOWAKIJE, SLOVENIË, SPANJE, ZWEDEN, ZWITSERLAND, het VK, TURKIJE, OEKRAÏNE.

Alle gegevens afhankelijk van definitieve EU-homologatie

Beschikbaarheid van functies volgens markt & mode

Over MITSUBISHI MOTORS

Mitsubishi Motors Corporation is een wereldwijde autoconstructeur gevestigd in Tokio, Japan, met een sterke concurrentiepositie in SUV's en pick-ups, elektrische voertuigen en plug-in hybride elektrische voertuigen. Sinds de Mitsubishi-groep meer dan een eeuw geleden zijn eerste wagen produceerde, hebben we blijk gegeven van een ambitieuze en vaak drastisch vernieuwende aanpak, met de ontwikkeling van nieuwe voertuigsegmenten en baanbrekende geavanceerde technologieën. Met diepe wortels in het DNA van Mitsubishi Motors blijft onze merkstrategie gebaseerd op ambitieuze drijfveren, klaar om de conventionele kennis in vraag te stellen en verandering na te streven. Met hetzelfde doel introduceerde Mitsubishi Motors in 2017 zijn nieuwe merkstrategie, uitgedrukt in de slagzin "Drive your Ambition" – een combinatie van persoonlijk elan en streven naar vernieuwing, en een weerspiegeling van de voortdurende dialoog tussen het merk en zijn klanten. Tegenwoordig investeert Mitsubishi Motors onafgebroken in innovatieve nieuwe technologieën, een aantrekkelijk design en de ontwikkeling van nieuwe producten, en kan het klanten wereldwijd opwindende en authentieke nieuwe voertuigen aanbieden.

New Gen Space Star - EU release 28112019 NL.pdf