Mitsubishi's Line-up op de 45ste Tokyo Motor Show

Wereldpremière van de Mitsubishi e-EVOLUTION CONCEPT

• Wereldpremière van de Mitsubishi e-EVOLUTION CONCEPT

• Geavanceerde Personal Assistant met Artificiële Intelligentie (AI)

• Demonstratie van smart speaker verbonden met de auto

Tokio, 5 oktober 2017 -  Mitsubishi Motors Corporation (MMC) viert op het 45ste autosalon van Tokio de wereldpremière van de MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT. Deze zuiver elektrische conceptcar geeft een mogelijke richting aan voor de nabije toekomst van Mitsubishi Motors.

MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT

• Artificiële Intelligentie (AI) verbetert het rijgedrag van zowel de bestuurder als de wagen

• Vierwielaandrijving met drie motoren

• Dual Motor Active Yaw Control (AYC): Actieve giercontrole via twee motoren

• Elektrische aandrijving met hoog koppel

• Adaptieve reacties

• Coaching functie

De MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT is een nieuwe generatie van een hoogperformante, zuiver elektrische cross-over en geeft ons een blik op de toekomst van MMC. Om de rijervaring te verbeteren, combineert de MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT het allerbeste van de technologie van Mitsubishi Motors met de veelzijdige flexibiliteit van SUV’s.

• De MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT is gemaakt om de intellectuele nieuwsgierigheid van zowel de bestuurder als zijn passagiers te stimuleren in navolging van de Evolution-reputatie.
  • De MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT gebruikt elektromotoren met een zeer hoog koppel en forse prestaties die te danken zijn aan een batterij met grote opslagcapaciteit. Zo kan hij de typische soepele en onmiddellijk beschikbare prestaties leveren die EV’s onderscheiden van auto’s met een verbrandingsmotor. Het triple motor 4WD system gebruikt één elektromotor om de voorwielen aan te drijven en een nieuw Dual Motor AYC*1-systeem dat twee motoren achterin combineert via een elektronisch aangestuurde vectoriële koppelverdeling Active Yaw Control (AYC). Of je nu in de stad rijdt, op een buitenweg of een slingerbaantje, het systeem biedt altijd een knap en vlot rijgedrag dat de bedoelingen van de bestuurder getrouw opvolgt.

*1…Active Yaw Control

• Het brein van de MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT is een systeem met Artificial Intelligence (AI) dat de talenten van de bestuurder versterkt. Een waaier aan sensoren laat het AI-systeem toe om zowel veranderingen in het wegdek en het verkeer als de bedoelingen van de bestuurder onmiddellijk begrijpen. Door het gedrag van de auto naadloos af te stemmen op de intenties van de bestuurder ondersteunt het systeem bestuurders van alle slag. Omdat het zo gemakkelijker en veiliger wordt om het voertuig te beheersen, tilt dit de rijervaring naar een hoger niveau.

• Via een speciale coachingfunctie kan het AI kennis overbrengen op de bestuurder en zo de rijervaring op een niet-opdringerige manier nog verbeteren. Nadat het systeem zich een beeld heeft gevormd van de capaciteiten van de bestuurder, zet het een trainingsprogramma in elkaar dat advies geeft via een stem en het grote scherm op het dashboard. Daardoor leren bestuurders met uiteenlopende vaardigheden een auto ervaren die zich net zo gedraagt als zij het graag willen en genieten ze al snel nog meer van de hele rijervaring.

De MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT is één van de 12 Mitsubishi-modellen die te zien zullen zijn. Hij krijgt het gezelschap van de nieuwe Eclipse Cross SUV-coupé (Japanse specificaties). Ook de Outlander PHEV en andere toonaangevende MMC-modellen zullen van de partij zijn.

Technische Snufjes op de TMS

AI Personal Assistant

De ‘AI Personal Assistant’ (Persoonlijke Assistent) die Mitsubishi Motors inbouwt, schetst een uitgebreid portret van de inzittenden. Hij creëert een geconnecteerde rijervaring door enerzijds de juiste soort informatie aan te bieden, waardoor de rit veiliger en minder stresserend wordt, en anderzijds de communicatie tussen de bestuurder en zijn familie thuis te ondersteunen.

Dit zijn de belangrijkste eigenschappen van de AI Personal Assistant:

1. Dialoog

1. AI Personal Assistant gebruikt de jongste technologie, met stemherkenning en natuurlijke taalverwerking, zodat hij goed begrijpt wat zijn passagiers zeggen en met hen kan converseren in een natuurlijk klinkende taal, ondanks alle rijgeluiden op de achtergrond.

2. Voiceprint-technologie en persoonlijke herkenning maken dat het systeem individuele passagiers kan herkennen. Het kan dingen afleiden over de passagiers uit hun taalgebruik en gedrag en zo diensten aanbieden die het best bij hun persoonlijke smaak en wensen passen.

3. Het systeem laat functies zoals de klimaatregeling, de ruitenwissers, de koplampen en zoveel meer met de stem aansturen. Het biedt ook informatie over de voertuigstatus en waarschuwt voor werkingsstoornissen, als die al zouden voorvallen.

4. De stemherkenning van de AI Personal Assistant gebruikt een hybride systeem, dat cloud-gebaseerde gegevens combineert met onderweg verworven en in de auto opgeslagen data. Dit laatste plaatselijke systeem biedt een uiterst precieze stemherkenning, zelfs wanneer er geen netwerkverbinding is of wanneer het netwerk niet goed presteert.

5. Sommige van de hier omschreven eigenschappen zullen worden gedemonstreerd*2 op deze editie van het salon van Tokio.

*2…Gezamenlijke ontwikkeling van CAPIO Inc. En Ichibel co, ltd.

2. Connectiviteit met verschillende toestellen en inhoud

AI Personal Assistant ondersteunt verbindingen met allerlei soorten toestellen en content. Zo kan hij bijvoorbeeld contact maken met een drone om de verkeersomstandigheden verderop na te gaan of om zijn passagiers een vogelperspectief te geven op het natuurschoon waar ze doorheen rijden.

Smart Speaker-demonstratie

In de MITSUBISHI CONNECT zone, zal er demonstratie plaatsvinden van Amazon Echo met Alexa en Google Assistant op Google Home VPA-compatibele draadloze luidsprekers (ook gekend als smart speakers) om de mogelijkheden aan te tonen van een verbinding tussen je huis en je wagen. Dit is één van de geconnecteerde diensten voor de auto waar het bedrijf aan werkt.

Amazon Echo met Alexa gebruikt stemcommando’s om muziek te spelen, toegang te krijgen tot je agenda, online te winkelen en slimme elektrische toestellen te bedienen. Google Home heeft een ingebouwde Google Assistant en gebruikt stemcommando’s om muziek te spelen, toegang te krijgen tot je agenda en slimme elektrische toestellen te bedienen. Smart speakers worden steeds meer gebruikt, vooral in de Verenigde Staten. De demonstratie zal aantonen hoe assistenten via smart speakers worden gebruikt om contact te leggen met de auto en zo de lichten, de binnentemperatuur en de deurvergrendeling te bedienen. Bezoekers van de show zullen die zaken zelf kunnen proberen.

Google Home is een beschermd merk van Google Inc.

MMC Line-up op het autosalon van Tokio 2017

Totaal

7

12