Brussels Motor Show 2020 : New Space Star in Europese première

Outlander PHEV : comfortabel, gunstige prijs én 100% fiscaal aftrekbaar. Nieuwe L200 pick-up : robuust, betrouwbaar én 100% fiscaal aftrekbaar.

Mitsubishi stelt de vernieuwde Space Star in Europese première voor op het Salon van Brussel.

Daarnaast staat de line-up van de Mitsubishi’s SUV’s op de stand; de gefacelifte ASX, de sportieve Eclipse Cross en de fiscaal zeer interessante Outlander PHEV.

Ook de zesde generatie van Mitsubsihi’s pick-up, de L200 die in het najaar gelanceerd in België werd, maakt zijn opwachting in Brussel.

1. Space Star

Zes jaar na zijn Europese debuut - en na de verkoop van 653.065 stuks in meer dan 90 landen wereldwijd (maart 2012 tot september 2019), waarvan 205.264 in Europa - krijgt de efficiënte Space Star van MMC een belangrijke facelift om zijn design en intrinsieke kwaliteiten aan te scherpen en zo een cool maar rationeel alternatief te bieden voor Europese klanten met J-betrouwbaarheid en bijbehorende nieuwe ADAS-systemen. Tussen januari en september 2019 was de Space Star de bestseller van MMC in Europa (MME-zone) met 33.630 verkochte stuks, of 22,8% van het totale volume in MME.

Blikvangers

Belangrijkste blikvangers voor deze New Gen Space Star zijn onder meer:

• Nieuw design van voor- en achterkant
  • Interieurafwerking van betere kwaliteit – uitrusting en bekleding
  • Nieuwe ADAS-systemen
  • Zuiniger brandstofverbruik

Design
    Het frontdesign "Dynamic Shield", dat in 2014 voor het eerst als concept werd geïntroduceerd, is sindsdien op alle modellen van MMC toegepast, zowel personenwagens, ‘kei-cars’, SUV's, MPV's als pick-ups, wat de facto zijn relevantie en veelzijdigheid bewijst.
    In navolging van hetzelfde idee dat voor de MY20 ASX en de MY20 L200 is ontwikkeld, werd de hele voorkant van de wagen voor de voorruit (motorkap, spatborden, bumper, radiatorrooster, verlichtingssysteem – LED afhankelijk van markt en model) volledig nieuw ontworpen volgens Dynamic Shield, dat een indruk van beweging, bescherming en vakmanschap creëert.
    Deze volledige facelift vergde een aanzienlijke inspanning op het gebied van investeringen en productie en maakt van de Space Star een slanke en dynamisch ogende compacte wagen met een assertievere houding op de weg, maar met behoud van zijn wendbare afmetingen (slechts + 5 cm tot in totaal 3.845 mm).
    Achteraan is de nieuwe bumper breder en scherper, zodat de wagen er met vernieuwde proporties lager en breder uitziet, wat nog wordt benadrukt door het nieuwe design van de nieuwe L-vormige achterlichten (LED).
    Dit algemene effect wordt nog versterkt door de lange dakspoiler met geïntegreerd hoog gemonteerd remlicht, die ook bijdraagt tot de uitstekende aerodynamische eigenschappen (Cx van 0,27).

Zijn assertiever uiterlijk dankt de Space Star van 2020 ook aan nog fijner afgewerkte nieuwe machinaal bewerkte 15” lichtmetalen velgen met brede spaken die het herontdekte gevoel van dynamiek versterken en de wielkasten beter dan ooit vullen.

Dit stralende nieuwe karakter wordt nog meer in de verf gezet door twee nieuwe koetswerkkleuren: Sand Yellow metallic en White Diamond.
    Bij deze laatste koetswerkkleur wordt gebruikgemaakt van het nieuwe en zeer uitvoerige meerlaagse/multi-backing proces dat in 2017 voor het eerst werd geïntroduceerd bij de Eclipse Cross (in rood) en vervolgens in 2019 bij de L200 (in wit).

Tot slot heeft MMC Design een uitgebreide reeks originele accessoires gecreëerd die passen bij de meer uitgesproken persoonlijkheid van de wagen, zoals:

• Koolstofpatroon onder de radiatorbies, met herhaling van het rode streepmotief van het bovenste rooster vooraan.
  • Voorschort in koetswerkkleur
  • Zijschorten in koetswerkkleur (met accent in koolstofpatroon & rode streep)
  • Achterschort in koetswerkkleur (met accent in koolstofpatroon & rode streep)
  • Zwart afgewerkte 15" lichtmetalen velgen

Fijner interieur
    Deze vernieuwing door de uitgebreide uiterlijke restyling werd ook tot in het interieur doorgetrokken – als antwoord op de feedback van de Europese klanten, zoals:
  • Nieuwe bekleding (verkrijgbaar in zwart of grijs):
    • Standaardcombinatie van stof met geometrisch patroon (midden) en brei-effect (zijkanten), met of zonder stiksel, afhankelijk van het afwerkingsniveau.
    • Optionele combinatie van stof met grafisch patroon (midden) en kunstleder (zijkanten) met stiksels en biezen.

• Nieuwe deurbekleding met stoffen inzet, met stof beklede armsteun en accenten in koolstofpatroon
  • Nieuwe indeling van schakelaars en opbergruimte onder instrumentenbord
  • Nieuwe opklapbare armsteun op de bestuurderszetel (alleen CVT-versie)
  • Nieuwe meters met halfhoog contrast, koolstofpatroon en scherpere markeringen

Veilig en vinnig
    Voor 2020 brengt de New Gen Space Star de veiligheid van grote wagens in het segment van compacte wagens, met Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS) die vaak niet beschikbaar zijn in het A-segment:
  • Forward Collision Mitigation (FCM) met voetgangersdetectie
  • Lane Departure Warning (LDW)
  • Automatic High Beam (AHB)
  • Achteruitrijcamera

Motoren
De bestaande motoren werden geoptimaliseerd, mn de lichte 3-cilinder
benzinemotoren met hoge efficiëntie (1,0 liter / 71 pk / 88 Nm en 1,2 liter / 80 pk
/ 106 Nm), uitgerust met MIVEC variabele kleptiming van Mitsubishi Motors en
een Auto Stop & Go-systeem (afhankelijk van het model) en gekoppeld aan een
5-versnellingsbak of INVECS-III CVT (deze laatste alleen met de 1,2 liter motor).
Voor 2020 hebben de MMC-ingenieurs namelijk een zeer efficiënte
130A-alternator en nieuwe overbrengingsverhoudingen voor de 5
M/T-versnellingsbak geïntegreerd. Dit resulteert in lagere CO2-emissies en een
lager brandstofverbruik.

2. L200

Precies 40 jaar en 4,7 miljoen exemplaren nadat Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zijn eerste 1-tons pick-up lanceerde – in Europa rijden er in 2019 trouwens nog steeds 416.000 van rond (data van MME - juni 2019) – introduceerde Mitsubishi in november 2019 de zesde generatie van zijn L200.

De L200, die verkrijgbaar is in 150 landen, staat op de tweede plaats in MMC’s wereldwijde verkoopstatistieken, tussen de Outlander en de ASX. In België is hij het bestverkochte model.

De Nieuwe Generatie L200 combineert betrouwbaarheid en een verbeterd rijgedrag op en naast de weg (dankzij de permanente vierwielaandrijving Super Select 4WD II die nog wordt verbeterd door de nieuwe “Off Road Mode” en “Hill Descent Control”) met het comfort en de uitrusting van een passagierswagen. Op die manier wordt hij de meest extreme uitdrukking van een vierwielaandrijver die Mitsubishi Motors aanbiedt en loopt hij zo in de voetsporen van de legendarische Pajero.

Deze robuste en solide Nieuwe Generatie L200 wordt voor de hele wereld gemaakt in Thailand.

Zesde generatie

• Volledig nieuw koetswerkdesign – onder de slagzin “Rock Solid” (sterk als een rots)
  • Een verfijnder kwaliteitsgevoel (binnen- en buitenkant)
  • Verbeterde vierwielaandrijving, met een nieuwe “Off Road Mode” en een “Hill Descent Control”-systeem*
  • Nieuwe 2.2-dieselmotor (Euro 6d temp-conform) voor Europa
  • Nieuwe 6-trapsautomaat
  • Verbeterd chassisframe, remmen en ophanging
  • Verbeterde ophangingscomfort
  • Nieuwe veiligheidselementen*:
    • Blind Spot Warning system met Lane Change Assist-functie (dodehoekwaarschuwing met rijstrookwisselassistent)
    • Rear Cross Traffic Alert (waarschuwing voor naderend dwarsverkeer achterop)
    • Forward Collision Mitigation (botspreventie)
    • Ultrasonic Misacceleration Mitigation System (ultrasone acceleratiepreventie)
  • Nieuwe interieurdetails (met hervormde zetels vooraan)
  • Uitgebreid gamma van accessoires

Gloednieuw plaatstaal
De L200 vertoont compleet nieuw plaatstaal voor en achter de cabine, maar hij behoudt wel de typische Mitsubishi-trekken zoals de oplopende gordellijn, de gekromde scheiding tussen de cabine en de laadbak en de krachtige horizontale karakterlijnen, die de uitgekerfde stevigheid van het hele koetswerk in de verf zetten.

Vooruitstrevende visuele identiteit “Dynamic Shield”
Het verplichte startpunt van deze nieuwe designdynamiek, de bepalende factor, zit echter vooraan, waar de Nieuwe Generatie L200 uitpakt met de jongste evolutie van MMC’s visuele identiteit “Dynamic Shield”.
Deze evolutie brengt de L200 in lijn met de ASX, de Eclipse Cross en de Outlander, naast andere MMC-modellen die al zijn uitgerust met het Dynamic Shield.
Daarnaast moest ze het model ook een veel krachtigere look geven en tegelijk de functionaliteit verbeteren.

Stijl & Gebruik
Er werden ook vier nieuwe kleuren ontwikkeld:

• Graphite Gray
  • Passion Orange
  • Red Solid
  • White Diamond – met laktechnologie vergelijkbaar met het Red Diamond van de Eclipse Cross. Parelmoer en de diepte van metaalglans worden gecombineerd voor een lakeffect waarbij de kleur dieper lijkt in functie van de lichtinval, wat de gebeeldhouwde vormen van het L200-koetswerk nog meer in de verf zet.

En ‘last but not least’ blijft de zesde generatie van de L200 binnen de “5-meterklasse” (5.225 millimeter voor de Double Cab – zonder achterbumper – tegenover 5.205 millimeter in het vorige model), wat parkeren en maneuvreren vergemakkelijkt (nog steeds de kleinste draaistraal van zijn segment met 5,9 meter) en het gewicht onder controle houdt (1.835 tot 2.035 kilo).

Vierwielaandrijving

Als voorloper van Mitsubishi Motors’ moderne 4WD-tijdperk aan het begin van de jaren 1980 heeft de L200 een voorsprong op de concurrentie weten te behouden doorheen zijn vijf opeenvolgende generaties, zeker na de introductie van de eerste Super Select-transferbak in 1991. Dat was destijds het enige systeem op de markt dat zowel permanente vierwielaandrijving op de weg bood EN een reductieverhouding voor deze permanente vierwielaandrijving in één enkele eenheid.

MMC’s Super Select-systeem* (vandaag Super Select 4WD-II), dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor de Pajero, laat de bestuurder kiezen welke instelling van de transferbak het meest geschikt is voor het terrein en de rijomstandigheden. De bak kan van 2WD naar 4WD schakelen zonder dat de auto moet stoppen, en dat tot 100 km/u (behalve voor de extreme positie 4WD Low / Lock (“4LLc”) en op om het even welke ondergrond.

De Super Select 4WD-II voegt duidelijk meer grip toe wanneer de auto met een lege laadbak wordt gereden. Hij heeft een vergrendelbaar middendifferentieel dat uitmuntende prestaties op het terrein garandeert, maar dat ook de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras in 4H-modus controleert voor een superieur rijgedrag en gemakkelijk gebruik op een breed palet aan soorten ondergrond, van asfaltwegen tot gladde paden.

De Super Select 4WD-II is ook uitgerust met een reductieverhouding (“4LLc”) voor extreem offroaden (waar dat legaal is), daar waar de elektronica uiteindelijk op haar grenzen stuit.

Ook een vergrendelbaar achterdifferentieel is standaard op alle versies en kan ingeschakeld worden voor maximale trekkracht op losse ondergrond.

Een verbeterde Easy Select, deeltijdse vierwielaandrijving is standaard op de basisversie.

Met deze zesde generatie introduceert de L200 twee nieuwe actieve veiligheidssystemen die zijn offroad capaciteiten zullen verbeteren:

1 - Nieuwe Off Road Mode*

De nieuwe Off-Road Mode laat zich bedienen via een knop naast de 4WD-draaiknop en is beschikbaar in zowel de handgeschakelde als automatische versies (met vierwielaandrijving). Ze laat de keuze tussen de rijprogramma’s GRAVEL, MODDER/SNEEUW, ZAND en ROTS (enkel in 4LLc) in functie van de rijomstandigheden.

Via een geïntegreerde controle over het motorvermogen, de automatische versnellingsbak en de remmen die afhangen van de actieve stabiliteitscontrole en de trekkrachtcontrole regelt dit systeem de hoeveelheid wielspin voor maximale terreinprestaties en het hoogste vermogen om zichzelf uit benarde situaties te redden.

• GRAVEL
    Deze rijmodus combineert optimale acceleratie en stabiliteit op onverharde wegen, waar kleine stenen of slijk tot wielspin kunnen leiden.

• MODDER/SNEEUW
    Deze modus regelt wielspin om te vermijden dat je klem komt te zitten en om de rechtuit-stabiliteit te behouden wanneer je vertrekt.
    Zodra de auto gestaag rijdt, laat het systeem wat wielspin toe en beperkt de trekkrachtcontrole om te vermijden dat de auto stilvalt. Als het systeem detecteert dat de auto vast dreigt te zitten in modder of sneeuw zal het motorvermogen worden afgezwakt zodat het voertuig zichzelf kan vrij krijgen.

• ZAND
    Wanneer de wagen in deze modus vertrekt vermindert het systeem wielspin om te vermijden dat hij klem komt te zitten. Het vermogen om zichzelf vrij te krijgen wordt versterkt door een sperdifferentieeleffect te creëren. Eens het voertuig gestaag rijdt, laat het systeem meer wielspin toe en worden de interventies van de stabiliteits- en de trekkrachtcontrole verminderd om het gevoel dat je gaat stilvallen weg te nemen.
    In modellen met automatische overbrenging past de versnellingsbak zijn schakelmomenten aan de ZAND-modus aan en blijft hij veel koppel doorgeven door de juiste versnelling te kiezen.

• ROTS
    Als het systeem detecteert dat diagonaal tegenover elkaar staande wielen niet voldoende contact met de grond hebben, of om de trekkracht en de stabiliteit te verbeteren bij bergop rijden, vermindert het systeem elk verlies van aandrijfkracht door wielspin te verminderen en te werken zoals een sperdifferentieel.

In modellen met automatische overbrenging past de versnellingsbak zijn schakelmomenten aan de ROTS-modus aan en blijft hij veel koppel doorgeven door de juiste versnelling te kiezen.

2- Hill Descent Control (HDC)*

Ook het HDC laat zich bedienen met een schakelaar naast de 4WD-draaiknop en is compatibel met zowel een manuele als een automatische versnellingsbak (4WD-modellen). Het houdt een constante snelheid aan wanneer een steile helling wordt afgedaald waar de motorrem alleen niet volstaat.
Het systeem kan bergaf een constante snelheid aanhouden tussen de 2 en de 20 km/u (3 tot 20 km/u met manuele versnellingsbak). De bestuurder bepaalt de snelheid, die wordt gecontroleerd door de hydraulische sturingseenheid van de actieve stabiliteitscontrole en de trekkrachtcontrole die remdruk toepast.

Verder:

• In modellen met automatische versnellingsbak kan om het even welk Drive Mode worden geselecteerd maar manuele versies moeten in 4LLc staan.
  • Wanneer de automatische remfunctie van HDC actief is, gaan de remlichten branden.
  • Eens Hill Descent Control is geactiveerd kan de gekozen snelheid indien nodig worden verhoogd door het gaspedaal in te trappen. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt, wordt de remkracht geleidelijk aan verminderd om de voertuigsnelheid op te voeren. Een nieuwe HDC-snelheid wordt aangehouden zodra het gaspedaal weer wordt losgelaten.

Verbeterd chassis
Naast de nieuwe Off Road Modes en het Hill Descent Control verbetert de zesde generatie van de L200 zich op nog heel wat andere vlakken in vergelijking met zijn voorganger, met de bedoeling een hoger peil van actieve veiligheid, rijcomfort en duurzaamheid te bieden:

1. Sterker chassis
    Voor de Nieuwe Generatie L200 zijn de algemene stevigheid en het rijgemak nog vergroot door slim gebruik van verstevigingen om de torsiestijfheid te vergroten in het motorcompartiment, het chassisframe en de verbindingspunten tussen de cabine en de laadbak.

Zoals voorheen verbeteren de strategische plaatsing van geluiddempende en NVH-absorberende materialen samen met de grotere stijfheid van het chassisframe, de cabine en de laadbak de stilte aan boord en het rijcomfort.

2. Herijkte ophanging
    Hoewel de nieuwe, zesde generatie van de L200 vasthoudt aan de ophangingsarchitectuur van de vorige, vijfde generatie (schroefveren vooraan, bladveren achteraan) voor een geschikte realistische combinatie van comfort en een hoog laadvermogen in de laadbak, is zijn onderstel wel verbeterd dankzij:
    Vooraan: stuggere veren + schokdempers met een grotere diameter
    Achteraan: stuggere veren + schokdempers met een grotere diameter

3. Sterkere remmen:
    In modellen met de 18-duimvelgen zijn de voorste remschijven gegroeid van 294 naar 320 millimeter, terwijl ze bovendien zijn uitgerust met klauwen met twee zuigers (2 x 45 millimeter, tegenover het vorige systeem met één zuiger van 60 millimeter).

Ook het materiaal van de remblokjes is verbeterd.

4. Nieuwe 2.2-dieselmotor (EU-specificaties)
    Deze motor is een doorontwikkeling van de geheel aluminium “4N1”-dieselfamilie van MMC met dubbele bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen voor 4 cilinders, directe injectie en een lage compressieverhouding – ooit één van de eerste dieselmotoren ter wereld met variabele kleppentiming. Deze nieuwe versie is speciaal ontwikkeld voor de L200 en omvat een uitgebreide reductie van de wrijving tussen de bewegende onderdelen en een gevoelige verbetering van de reactiesnelheid van het injectiesysteem. Deze motoren hebben een laag verbruik, een schonere uitstoot en maken minder mechanische geluiden.

Door de nood om de striktere EU-uitstootnormen te halen binnen het WLTP-kader helpt deze downsizing de zesde generatie van de L200 om de Euro 6d Temp-normen te halen.

Zo is meer specifiek een uitlaatgasreinigingssysteem (SCR) met AdBlue-injectie gemonteerd om de NOx-uitstoot te verminderen.

AdBlue is een geregistreerd handelsmerk van het Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA)

Dit kleinere, lichtere blok biedt prestaties vergelijkbaar met de vorige “Normal Power” 2.5-motor, maar voldoet aan het veel strengere WLTP-protocol en plukt de vruchten van het lagere gewicht van de L200 in vergelijking met zijn rivalen.

5. Nieuwe zestrapsautomaat
    Samen met de keuze voor de 4N14 2.2-dieselmotor hebben de ingenieurs van MMC beslist om de vroegere vijftrapsautomaat (uit de Pajero) te vervangen door een beter presterende en minder uitstoot veroorzakende zestrapsautomaat.

Deze automaat maakt de auto stiller bij hoge snelheden (waar die legaal zijn), en brengt ook verbeteringen op het vlak van rendement en gewichtsbesparing door gebruik te maken van een elektromagnetische oliepomp met een eenvoudiger mechanisme voor de bediening van het Auto Stop & Go (AS&G)-systeem.

Comfortabel

De zesde generatie van de L200 bouwt verder op de sterktes van zijn voorganger, maar met verbeteringen op tal van belangrijke

• Een stevig frame rond het middelste deel van het dashboard met een volledige integratie van de verticale en de horizontale elementen tot een consequent solide look & feel.
  • Betere integratie van de knoppen
  • Contrasterende zachte kussens op de kniesteunen van de middentunnel, de voorste middenarmsteun, de deurpanelen en de handremhendel.
  • Verbeterde opbergvakken voor kleinere voorwerpen, zoals een smartphonevakje voor- en achterin (en nieuwe USB-poorten voor- en achterin).
  • Een meer gesofisticeerd design voor de nieuwe instrumenten in hoog contrast, met meer uitgebreide graphics, een centraal lcd-scherm enzovoort.

Veilig

De zesde generatie van de L200 diverse belangrijke nieuwe veiligheidselementen, waarvan vele nog uniek zijn in dit segment en deze prijsklasse:

• Multi-around Monitor*:
    • Dit systeem gebruikt vier camera’s voor- en achteraan de auto en in de buitenspiegels om het gebied rond de wagen in de gaten te kunnen houden. Het creëert op het scherm een vogelperspectief op het voertuig en alle obstakels errond.
      Meer in het bijzonder helpt dit systeem de bestuurder om dode hoeken vooraan, achteraan en aan weerszijden van het voorste deel van de auto in de gaten te houden.
      Als de bestuurder de achteruitversnelling selecteert, legt de monitor een raster met gidslijnen op het beeld van de achteruitrijcamera voor nog meer ondersteuning.

• Forward Collision Mitigation (FCM)*:
    • FCM gebruikt camera’s en laser-radarsystemen om een voertuig of voetganger voor de auto te detecteren en maakt het rijden zo veiliger. Als het systeem bepaalt dat er een risico op een aanrijding bestaat, dan geeft het een geluidswaarschuwing en activeert het de remmen om een botsing te vermijden of in elk geval de schade als gevolg van een aanrijding te verminderen.

• Blind Spot Warning system met Lane Change Assist-functie (BSW met LCA)*:
    • BSW met LCA gebruikt een kortegolfradar in de achterbumper om voertuigen te detecteren die langs achteren of schuin langs achteren naderen, net waar voor de bestuurder vaak een dode hoek zit.
      Als het systeem een voertuig opmerkt, dan waarschuwt het de bestuurder voor zijn aanwezigheid via een knipperlichtje in de buitenspiegel. Als de bestuurder zijn richtingaanwijzer activeert om op te schuiven in de richting van het voertuig schuin achter hem, dan wijst het systeem hem op de situatie door het lampje in de buitenspiegel te laten flitsen en een zoemer te laten weerklinken.

• Rear Cross Traffic Alert (RCTA)*:
    • RCTA gebruikt een kortegolfradar in de achterbumper om voertuigen te detecteren die schuin langs achteren naderen of dwars achter de auto rijden, net waar voor de bestuurder vaak een dode hoek zit.
      Wanneer de auto achterwaarts uit een garage rijdt of een ander krap maneuver uitvoert, wijst het de bestuurder op de aanwezigheid van een voertuig achterop of een voertuig dat langs achteren nadert door de richtingaanwijzers op de buitenspiegels te laten knipperen, een waarschuwingstoon te laten klinken en een bericht in het instrumentenbord te tonen.
  • Unintended Misacceleration mitigation System (UMS)*:
    • UMS is bedoeld om de schade van een aanrijding te verminderen door te vertragen bij het vertrekken of bij het achteruit rijden. Via ultrasone sensoren in de voor- en achterbumper detecteert dit systeem een obstakel in de rijrichting. In dat geval weerklinkt een waarschuwingstoon en wordt het motorvermogen verminderd als de bestuurder het gaspedaal per ongeluk te snel of te hard zou intrappen.
      UMS werkt binnen straal van 4 meter voor en achter de auto.

3. Facelift ASX

De ASX is, na de Outlander en L200 het derde bestverkochte model van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wereldwijd, speelt een sleutelrol in de toekomststrategie van het merk

Dankzij het aanhoudende succes met 1,36 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 90 markten wereldwijd, heeft MMC besloten om de Mitsubishi ASX na een carrière van negen jaar te voorzien van een grondige update die veel verder gaat dan gebruikelijk in de auto-industrie. Zo is de vernieuwde Mitsubishi ASX voorzien van:

• Een volledig nieuwe voorzijde met het kenmerkende Dynamic Shield-frontdesign.
  • Nieuwe inzetstukken voor de voor- en achterbumper.
  • Nieuw ontworpen koplampen en achterlichten met led-verlichting.
  • Nieuwe carrosseriekleuren, accenten en wielen.
  • Vernieuwd dashboard met groter, 8-inch beeldscherm.
  • Smartphone-link Display Audio (SDA) met nieuwe functionaliteiten.
  • Verbeterde aandrijflijn met een 2,0-liter benzinemotor (110 kW (150 pk) bij 6.000 tpm en 195 Nm bij 4.200 tpm) en INVECS III CVT-transmissie met 6-traps sportmodus.

Behalve de bestaande systemen zoals Forward Collision Mitigation (FCM*), Lane Departure Warning (LDW*) en Hill Start Assist* wordt de vernieuwde ASX ook leverbaar met het veiligheidssysteem Miss-acceleration Mitigation System (RMS*), dat een aanrijding met een obstakel vóór de auto helpt voorkomen.

4. Outlander PHEV

Intrinsiek Elektrisch

In tegenstelling tot de weg die zowat de hele industrie heeft gekozen, besliste Mitsubishi Motors om weg te blijven van de gewone elektrificatie van modellen met een verbrandingsmotor door zijn eigen plug-in hybride voertuigen te ontwikkelen.

In de plaats daarvan kozen de ingenieurs van MMC op basis van hun 50 jaar lange ervaring in elektromobiele R&D voor de omgekeerde weg, namelijk die van een elektrische auto die hoofdzakelijk wordt aangedreven door twee elektromotoren (een vooraan en een achteraan) die worden bijgestaan door een grote benzinemotor en een krachtige generator die allebei automatisch kunnen inspringen wanneer de rijomstandigheden en/of de laadstatus dat vereisen.

De keuze voor deze opmerkelijke elektrische weg leidt tot een aantal interessante ontwikkelingen:

• Het concept van ‘maximumvermogen’ is slechts een term, aangezien de benzinemotor, de voorste en achterste elektromotor en de generator nooit tegelijk op maximale snelheid werken. Een dergelijke configuratie/combinatie komt nooit voor in reële rijomstandigheden aangezien het PHEV-systeem altijd zoekt naar de meest geschikte combinatie van aandrijflijn en rijmodi, met de nadruk op de elektrische mogelijkheden – rijden & laden – en een lage uitstoot.
  • Hoewel de EV-modus de standaardmodus is bij het vertrekken, wordt het aangekondigde elektrische rijbereik nooit in één trek opgereden (of anders gezegd: 45 kilometer elektrisch en dan niets meer). In de plaats daarvan wisselt het PHEV-systeem constant tussen rijden en laden, zeker wanneer in SAVE-modus wordt gereden.
  • Het PHEV-systeem van Mitsubishi Motors is zo diepgaand elektrisch dat de programmering van de sturing het mogelijk maakt om 89 dagen lang zuiver elektrisch te rijden (het rijbereik van 45 kilometer volstaat voor de dagelijkse verplaatsingen van de meeste Europeanen). Op de 90ste dag zal een waarschuwingslichtje op het instrumentenbord gaan branden en wordt de benzinemotor automatisch gestart door de PHEV-sturing om het brandstofinjectiesysteem te beschermen.
  • Het PHEV-systeem werkt volautomatisch, probleemloos en volledig betrouwbaar. De bestuurder kan enkel:
    • De EV-modus kiezen waar/wanneer nodig
    • De SAVE-modus activeren – de beste oplossing om de laadstatus van de batterij te vrijwaren en toch een dosis elektrisch rijden toe te voegen om het brandstofverbruik en de uitstoot te beperken terwijl bovendien de laadstatus wordt aangevuld.
    • De CHARGE-knop indrukken om het laden te forceren wanneer geen laadpunt beschikbaar is. Deze mogelijkheid wordt cruciaal voor nieuwe regels in sommige steden die in sommige zones enkel uitstootvrije voertuigen zullen toelaten. De Outlander PHEV-bestuurder kan in hybride modus door de voorstad rijden en dan op de zuiver elektrische stand overschakelen bij het inrijden van de stad.
    • Met de hendels achter het stuur de hoeveelheid motorrem en energierecuperatie te bepalen – en dat allemaal zonder het vreemde gevoel in het rempedaal dat wel vaker opduikt in de meeste auto’s met een regeneratief remsysteem.
  • Er bestaan verschillende laadmogelijkheden – en ze zijn allemaal standaard:
    • Gewoon laden: 4.0 uur - wisselstroom 230V 16A
    • Snelladen (CHAdeMo-standaard – 25 minuten voor laden tot 80%*)
    • CHARGE-modus
    • Regeneratief remmen (5 steeds sterkere trappen)
    • Automatisch “flash charging” door in SAVE-modus te rijden
      *Slechts 80%, zodat met de overige 20% nog energie van het regeneratief remmen kan worden opgeslagen

Drie rijmodi

Ter herinnering: de Outlander PHEV biedt drie rijmodi, die allemaal automatisch worden geactiveerd door de PHEV-sturing en die allemaal permanente elektrische vierwielaandrijving bieden:

• « Pure EV Mode » (tot 135 km/u – waar wettelijk toegelaten)
      • Auto wordt aangedreven door voorste en achterste elektromotor
      • Energie komt van de Batterij

• « Series Hybrid Mode »
      • Auto wordt nog steeds aangedreven door voorste en achterste elektromotor
      • Motor wordt gestart om de Generator aan te drijven en zo de batterij rijdend op te laden
      • Deze modus wordt automatisch geactiveerd – gedurende maximum 3-10 minuten – bij plots optrekken of bergop rijden. Maar ook wanneer de batterij te leeg raakt.
      • Systeem schakelt zo vaak/zo snel mogelijk terug over op Pure EV Mode
      • De benzinemotor wordt ook op tijd en stond automatisch geactiveerd om de katalysator in optimale gezondheid te houden, maar ook na 89 dagen zuiver elektrisch rijden om het brandstofinjectiesysteem te beschermen.

•  « Parallel Hybrid Mode »
      • De benzinemotor drijft de voorwielen aan (via de in de vooras ingebouwde Multi-Mode)
      • Voorste elektromotor ondersteunt de benzinemotor + achterste elektromotor blijft de achterwielen aandrijven
      • Modus wordt automatisch ingeschakeld bij hoge snelheden (waar wettelijk toegelaten)
      • Systeem probeert zo vroeg/vaak mogelijk terug over te schakelen op Series Hybrid Mode (of Pure EV Mode onder 135 km/u)
      • Benzinemotor wordt ook ingeschakeld om te herladen via de Generator dankzij het koppeloverschot

Nieuwe aandrijflijn

De hele PHEV-aandrijflijn onderging een grondige ontwikkeling om tegemoet te komen aan de wensen van de klanten – en sommige daarvan zijn vrij radicaal:

• Nieuwe 2.4 Atkinsoncylus-benzinemotor:
    • Door de cilinderinhoud te vergroten van 2,0 naar 2,4 liter in de Nieuwe (MY19) Outlander PHEV kan de motor meer in een werkingsgebied worden gehouden waar hij onder lage belasting functioneert en waar dus de Atkinsoncyclus kan worden toegepast via het MIVEC, waardoor de motorprestaties de facto toenemen.
    • In combinatie met de grotere cilinderinhoud van de 2.4-benzinemotor van MY19 is het eindresultaat meer koppel (vooral bij lage toerentallen), minder NVH, betere acceleraties (vooral bij lage en middelhoge snelheden) en een lager verbruik en CO2-uitstoot onder alle omstandigheden

• Lagere NVH:
    • Parallel met de introductie van de nieuwe, meer soepele 2.4-Atkinsonmotor zijn inspanningen geleverd om het motorgeluid te verminderen (dubbellagige katalysatoringang, nieuw ontwerp voor luchtfilter, extra massaplaat op uitlaatdemper,…)

• Betere prestaties van elektrische componenten en nieuwe functies:
    • Generator: 10% hoger vermogen
    • Achterste elektromotor: vermogen opgevoerd tot 70 kW (95 pk)
    • Aandrijfbatterij: 10% hoger vermogen + opslagcapaciteit (nieuwe cellen) vergroot tot 13.8kWh
    • Nieuw Battery Management System – Beheert de staat van de aandrijfbatterij (laadtoestand, huidige batterijcapaciteit,…) en geeft het resultaat door aan de PHEV-sturing.
    • Batterijverwarming – om de batterij operationeel te houden als de auto aan een laadpunt is aangesloten, zelfs wanneer de omgevingstemperatuur zeer laag is. Werkt ook tijdens het rijden.
    • Balancering van de celspanning – voor wanneer de batterij ontlaadt via V2H (“Vehicle to Home”) langs de snellaadpoort.
    • Airco, accessoires en dergelijke meer worden tijdens het laden rechtstreeks via het laadpunt aangedreven
    • Logisch herschreven PHEV-sturing
    • Hogere topsnelheid in EV mode, van 125 naar 135 km/u (waar wettelijk toegelaten)
    • Rijbereik in EV mode: 45 km (WLTP)
    • Hertekende, meer intuïtieve tellers (motorvermogen in kW, regenereervermogen,…)

Dynamisch scherper
      Om zijn missie van “Kwalitatieve All-Rounder” nog beter te vervullen heeft MMC Engineering verdere verbeteringen aangebracht aan het Outlander PHEV-chassis waaronder
  • Super-All Wheel Control-verbetering – twee extra rijmodi: SPORT en SNOW:
    Het Super-All Wheel Control (S-AWC)-systeem, dat is afgeleid van de Lancer Evolution en op punt is gesteld in het WRC, presteert nog beter voor nog meer 4WD-veelzijdigheid:
      • Nieuwe SPORT-modus: meer grip bij lage en middelhoge snelheden
      • Nieuwe SNOW-modus: vlotter vertrekken vanuit stilstand en beter rijgedrag in bochten op gladde ondergrond

• Onderstelafstelling:
    • Besturing – om de reactiesnelheid en het stuurgevoel te verbeteren:
      • Meer directe overbrenging en navenant herijkte sturing van de elektrische bekrachtiging
    • Schokdempers – om te passen bij de nieuwe stuurreacties & om het rijcomfort te verbeteren terwijl toch de algemene scherpte behouden blijft:
      • Optimalisering van de dempingskracht van de schokdempers en de voorste veerpoten en achterveren
      • Grotere diameter voor de achterste schokdempers zodat bij lage snelheid de gewenste dempingskracht kan worden geboden
    • Logica van de trekkrachtcontrole – om de prestaties bij bergop rijden te verbeteren door voldoende koppel op de achteras te gebruiken zonder de stabiliteit te compromitteren
    • Remmen – om de fadingweerstand te verbeteren met nieuwe geventileerde schijven vooraan van 17 duim (voordien 16 duim)

5. Dendo Drive House​​​​​​​

Het DENDO DRIVE HOUSE (DDH) is een slim ecosysteem voor thuis. Hiermee kan energie worden opgewekt, opgeslagen en gebruikt voor huishoudelijk gebruik en het opladen van de autobatterij, waardoor de auto deel uitmaakt van het energiesysteem.

Het DDH is een systeem van Mitsubishi Motors en bestaat uit een bi-directionele lader, zonnepanelen, een thuisaccu en een Home Energy Management System (HEMS). Het systeem maakt gebruik van de bi-directionele laadmogelijkheid van de Outlander PHEV. Het DDH is ontwikkeld voor thuisgebruik, maar kan ook worden toegepast voor industriële doeleinden.

Het is de bedoeling dit als totaalpakket bij de Mitsubishi-dealers aan te bieden.

Met behulp van de bi-directionele lader kan de batterij van de (PEV thuis worden opgeladen met zelf opgewekte zonne-energie, maar de Outlander PHEV kan ook energie afgeven aan het huis, voor gebruik van elektrische apparaten enz.

Hiermee kunnen gebruikers het milieu sparen én kosten besparen door overdag de batterij van de auto én de thuisbatterij op te laden met zonnestroom, en ’s avonds - met behulp van de bi-directionele lader - de stroom van de autobatterij te gebruiken voor huishoudelijk gebruik.

BMS 2020 - Press Release NL.pdf

BE Mitsubishi prijslijst l Liste de prix 12-2019.pdf